Nieuws:

Beng ook eens een bezoekje in het altijd gezellige Hotforum café

Hoofdmenu

[Stelling] Internet maakt leven gemakkelijk, maar ongezellig.

Gestart door Sjors, juli 30, 2007, 19:09:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Internet maakt leven gemakkelijk, maar ongezellig  
Uitgegeven: 30 juli 2007 16:39

AMSTERDAM - Een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking vindt dat internet het leven gemakkelijker heeft gemaakt. Wel gaat de opkomst van de digitale snelheid ten koste van de gezelligheid van offline activiteiten.
Dat constateert de Postbank uit een onderzoek dat de bank heeft laten uitvoeren onder 1185 mensen tussen 18 en 65 jaar. Van hen maakte 91 procent gebruik van internet voor het zoeken naar informatie, en ook internetbankieren (89 procent) en het nieuws volgen (80 procent) zijn online populaire bezigheden.

Gezelliger
Sociale activiteiten zijn op internet minder in trek. Zo geeft 84 procent van de ondervraagden de voorkeur aan echte ontmoetingen boven contact op een datingsite. Respondenten zeggen zo een beter beeld van iemand te krijgen, en echte ontmoetingen 'gezelliger' te vinden.
Ook sturen de meeste ondervraagden liever ouderwetse ansichtkaarten dan e-cards, omdat dat persoonlijker zou zijn. De onderzoekers noemen het opvallend dat vooral jongeren de voorkeur geven aan een ansichtkaart.

Bron: nu.nl

Wat vind jij van de stelling:  Internet maakt leven gemakkelijk, maar ongezellig.


hillo

Poeh.. Internet maakt het leven helemaal niet zo superveel gemakkelijker. We vertrouwen er veels te veel op en met al die vertrouwelijke informatie erop wordt t ook niet veel veiliger (voor criminelen is t dus ook zo gemakkelijker :P). En irl is altijd gezelliger ja, dus ik ben t er eigenlijk wel mee eens :)

SpydeR

mee eens en mee oneens
eerst waarom ik het eens ben met de stelling

je gaat een werkstuk maken over ik noem maar wat mollen.
je hoeft daarvoor niet meer helemaal naar het andere dorp te fietsen om boeken te gaan halen waar je toch niets van snapt veel te dik zijn en ook nog eens niet in mag gaan knippen. nee je gaat naar een goede site (die moet je uiteraard wel eerst opzoeken ) en gebruikt daar de informatie van.
hierbij werkt het knippen en plakken wel.
het wordt er niet gezelliger op...
eens
er toch niets zo gezellig om samen met een of je vriendin iets samen te doen.. dat is vele malen gezelliger in het echte leven dan in de digitale wereld.
tuurlijk je kan digitaal knuffelen maar dan krijg je toch nooit dat echte gevoel wat knuffelen je geeft..

nu waarom ik het er niet mee eens ben..
het maakt het leven gemakkelijker..
oneens
alles moet veel gehaaster
als mijn moeder uit haar werk kom start ze gelijk de computer op om te kijken of er nog mail is, wat voor weer het wordt en of er nog belangrijk nieuws is.
ook wordt ongeveer 4 keer per dag het saldo van de rekening gechekt.
daardoor onstaat alleen maar stress..
het maakt het leven ongezellig..
oneens
als het bijvoorbeeld regent heb ik geen zin om me zeiknat te laten regen om een paar kilometer te gaan fietsen en dan met iemand te gaan praten terwijl dat ook digitaal kan.
stel ik wil met marloes praten of met sjors dat gaat in het echte leven niet digitaal wel dat is toch gezellig :P

dit was mijn bescheiden mening..
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl is simply not giving the kiss the attention it deserves.

Ulysses

Ik ben het grotendeels mij Spyder eens..

Alles heeft z'n voor en z'n keer zijdes..

Internet maakt inderdaad een boel dingen gemakkelijker:
*Als het om informatie gaat hoe je idd. niet meer te zoeken in byv. de bibliotheek (En ben je ook niet afhankelijk van de informatie die zij hebben), het aanbod aan informatie is groter, je kan precies de informatie zoeken die aansluit op wat jij zoekt, het is voordeliger, het staat altijd tot je beschikking, iedereen kan er tegelijk gebruik van maken, enz..
*Internet maakt het ook gemakkelijker als het gaat om het regelen van dingen, bankzaken, zorgtoeslag aanvragen, rooster/planning opvragen, adres opzoeken, enz..
*Internet is handig als iets niet werkt.. (Geen superlange wachtrijen voor peperdure lijnen, helpdesks enz)
*Internet stelt je in staat meningen van anderen over producten en onderwepen gemakkelijk op te vragen, je bent niet meer afhankelijk van een lang niet altijd onafhankelijke verkoper.
*Vergelijken van aanbod en producten van winkels zonder half de provincie af te hoeven zoeken
*Je kan je producten aan heel veel mensen aanbieden, in plaats van alleen de mensen die de 'oproepbordjes' bij de plaatselijke supermarkt en/of het plaatselijke zondagskrantje lezen.
*enz..

Dat gemak heeft ook z'n nadelen:
Met name het ontbreken ervan is een ramp, de huidige mens is haast 'verpest' door het gemak. Als internet, om welke reden dan ook, niet werkt 'vergaat de wereld', mensen gaan stressen en weten niet meer wat ze moeten doen (waardoor ze ook weer chagarijnig worden). Ook weet sommige jeugd niet eens meer hoe ze een boek moeten zoeken in de bibliotheek, ze kennen de moeite niet die het maken van een werkstuk kan kosten, ze worden lui. Werkstukken betekenen nu veel minder, tuurlijk zit er vaak nog veel tijd in, maar je ervaart niet meer hoe het is om een bedrijf te bellen voor een intervieuw oid, je mailt je vragen gewoon. De schoonheid van sommige dingen gaat verloren zegmaar. Mensen zijn inderdaad, zoals Spyder zeer terecht opmerkte, gehaaster. Men vergeet haast hoe het is om ergens je tijd voor te nemen, zonde.
Ook gaat het gemak ten koste van de gezondheid.. Hoewel er meer factoren een rol spelen wat betreft het groeiende overgewicht in de wereld, helpt het niet dat alles nu binnen handbereik ligt, mensen bewegen minder..


Dat het het leven ongezellig maakt heeft ook verschillende kanten..
Internet is niets in vergelijking met RL, persoonlijk contact wint het voor mij verreweg van contact via internet.. Ok, inderdaad is het handig als je even snel iets aan iemand wil vragen over een opdracht waar je mee bezig bent, of inderdaad als het regent en dergelijke, maar ook hier mist het dan een beetje de schoonheid. Het kan heel praktisch zijn, maar men moet koste wat kost voorkomen dat het een het ander vervangt. Als het om onderwerpen gaat die er iets toe doen, belangerijke dingen, maar ook uitleg ed. zal ik altijd geneigd zijn om iemand te bellen, ook al is die persoon online en chat ik ermee. Bellen is altijd nog persoonlijker dan internet, en bovendien kan je dan horen hoe de ander reageert en in hoeverre die persoon zich erbij voelt.
Wel zorgt het internet ervoor dat je mensen leert kennen met wie je anders nooit in contact zou komen. Dit kan zijn omdat je niet weet dat die persoon dezelfde interesse heeft, maar VOORAL ook omdat ze 'niet in je bereik liggen', in een andere provincie of zelfs land wonen zegmaar. Ook gewoon contact met mensen die in een ander gebied wonen heb je veel meer dan je zonder internet zou hebben.. dus in dat opzicht is het ook wel gezellig. Ook ben je in staat via het internet mensen terug te vinden die je uit het oog verloren bent en daar weer mee in contact kan komen. Ook merk je het wanneer iemand 'beschikbaar is' en kan je makkelijk een afspraak maken.. "Jij ook terug van vakantie? Zin om te gaan skaten?"


Al met al is het wat je er zelf van maakt.. Internet kan geen kwaad zolang je ervoor zorgt dat het niet je leven gaat bepalen..


ps. Ik ben ook een anzichtkaartstuurder.. e-cards doe ik niet aan..
"If God is watching us, the least we can do is be entertaining."


Yanniick

Oneens
Msn is gewoon een jongerending dat iedereen heeft en zo kan je ook veel nieuwe mensen ontmoeten


Ook bij hyves zo ontmoet je ook nieuwe mensen :P