Nieuws:

Beng ook eens een bezoekje in het altijd gezellige Hotforum café

Hoofdmenu

Voorkennis

Gestart door poltergeist, januari 18, 2009, 10:52:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

poltergeist

Na een felle discussie over of je nu molt door wel of niet hard genoeg aan een touwtje te trekken tijdens de finale van een of ander online spelletje gaan we deze week verder! (En nee Hil, ik verander het niet  :P )

opdracht 1: droge voeding kassa 4

Laat de boodschappen van de crew eens door de kandidaten doen, het is weer iets nieuws. Welke voorkennis was er?
Dennis lanceerde het idee dat er van verschillende landen meerdere producten mochten gekocht worden. Dit is duidelijk een molactie en GEEN voorkennis. Maar Jon beweerde bij hoog en laag dat het niet zo was, maar deed vrolijk mee met alle pasta's uit Italië te zoeken. Hoe quoteren we dit op voorkennis gedoe? In mijn mening geven we iedereen buiten Vieviënne (die ingelicht was door Dennis) en Dennis een voorkennispunt. Deze 2 mensen waren aan het mollen, niet misbruik aan het maken van hun voorkennis. (Het wordt weer een lange avond met Hilje  :-X )

=> Jon +1
=> Rick +1
=> Anniek +1

opdracht 2: Ijs smelten doe je zo
Het ijs in Jordanië is niet wat het geweest is. HET SMELT NIET. Zelfs niet in de zon en in stromend water. Hoe hard onze kandidaten ook probeerden.

Maar 1 ding staat vast: kleuren kunnen hitte vangen. Zo is een zwarte stof warmer dan een witte. Een ijsblok dat bij een zwart T-shirt gehouden wordt is dus vlugger gesmolten dan bij een wit T-shirt. Maar mogen we deze algemene waarheid ook gebruiken als er liters water over die stoffen stromen? Wel, alles voor de volledigheid maar.

Dennis => Donkergroen/zwart shirt => +1

De andere hadden lichte kleuren aan (lichtgrijs, rood, kotsgeel en wit)

Opdracht 3: Tafelmanieren
Degene die gastheer wil zijn kan alles verprutsen als hij of zij dat wil. Hij kan de obers zeggen dat ze meer moeten bedienen en dat hij of zij wel met de gasten omgaat. Een zeer strategische rol. Maar Anniek benutte hem wel? Buiten een spelfoutje op een naamkaartje deed ze niet veel.  Jon wou ook deze rol, en krijgt ook dus een punt wegens hoge piet willen spelen.

=> Anniek +1
=> Jon +1

Viviënne stal de show door alle namen op te draven en ze samen met Jon in kliekjes te drijven. Even vroeg ik me af wat Rick er zich mee kwam moeien, maar net toen ik iets extra in de schaal als hem als mol zijnde kon gooien viel die af. Jammer.

Wegens het willen vergokken van het verdiende geld:
=> Jon +1
=> Viviënne +1

Misschien hielden ze elkaar in het oog waardoor er niets gebeurde, misschien zat de mol er voor niets tussen.

Totaal van de aflevering
=> Jon +3
=> Anniek +2
=> Viviënne +1
=> Dennis +1
=> Rick +1

TOTAAL
Jon => +12
Anniek => +7
Sebastiaan => +7
Dennis => +6
Vivienne => +6
Rick => +4
Paula => +3
Froukje => +2
Hans => +2
Vera => 0


Jon loopt verder uit. Is deze molontmaskeringstechniek echt onfeilbaar of is er gewoon een tunnelvisie? En dat zonder dat ik een mol heb  :-\ Ik kijk dit seizoen alleen maar, ik zoek niet. Zeer vreemd, vind ik ook.


hillo

Mijn commentaar voor deze week (:P): wat is er dan voorkennis-achtig aan het willen vergokken van geld? Dat is dan toch ook gewoon een molactie? En kan je nog wat uitleggen waarom Jon, Rick en Anniek voorkennis hebben in opdracht 1? Wat kunnen ze van tevoren weten dat ze hier benutten? Misschien heb je gelijk hoor, maar ik zie het nog niet helemaal ;)

Watiseenmol

euhm, ja... Volgens mij schieten we hier een beetje het beoogde doel voorbij. Het idee is om via mogelijke voorkennis te ontdekken te ontdekken wie de mol is. Nu gaan we hier Vivienne voorkennis punten geven omdat ze 1700 euri's in de pot brengt? Voorkennis of niet, er totaal niks negatiefs gebeurd met die eventuele voorkennis...

hillo

Citaat van: Watiseenmol op februari 21, 2009, 19:46:09 PM
euhm, ja... Volgens mij schieten we hier een beetje het beoogde doel voorbij. Het idee is om via mogelijke voorkennis te ontdekken te ontdekken wie de mol is. Nu gaan we hier Vivienne voorkennis punten geven omdat ze 1700 euri's in de pot brengt? Voorkennis of niet, er totaal niks negatiefs gebeurd met die eventuele voorkennis...

Ik snap wat je bedoelt, maar dat maakt natuurlijk op zich niets uit. Het idee achter de theorie van polt is dat een mol van tevoren ingelicht wordt over de opdracht en daarmee dus voorkennis heeft. Wat hij/zij met die voorkennis doet, dat maakt niet uit. De mol kan die kennis ook gebruiken om een opdracht te laten slagen. In dit geval zou je de voorkennis dus als volgt kunnen lezen: Viviënne is de mol en weet van tevoren al alles van alle gasten. Om een wit voetje te halen bij de rest wil ze de opdracht laten slagen en daarvoor gebruikt ze haar voorkennis ;)

Watiseenmol

Ik kijk pas 3 jaar, maar toch, ik kan me zo niet een mol herinneren die 1700 euri's in de pot brengt om zonodig een wit voetje te halen

hillo

Elise helemaal in het begin, Inge wel vaker

Twee al die ik zo even kan opnoemen zonder terug te kijken ;) Het kan heel handig zijn om vertrouwen binnen de groep te winnen zodat je later misschien wel 5000 euro uit de pot kan houden. Dan heb je altijd nog een 'winst' van 3300 ;)

Watiseenmol

1700 is wel heel erg veel. Ik kan vast wel ergens vinden wat Inge heeft binnengehaald en ik denk niet dat die in 1 opdracht 1700 flappen binnen brengt in 1 keer.

hillo

Inge: Allereerste opdracht, het filmpjesspel won ze, wat volgens mij iets van 2500 opleverde
Elise: Doet heel erg haar best in de eerste opdracht die 20.000 oplevert

Watiseenmol

#23
20.000? Ik mag hopen dat dat 2.000 was xD

Maargoed, dat is een van de eerste afleveringen. Daar kan je dan de rest van de tijd heen verwijzen. Nu op het eind zullen ze niet meer zoveel veranderen aan hun stemgedrag, omdat ze bang zijn dat ze dan fout aanpassen.

Maargoed, je zal welgelijk hebben.

hillo

Nee het was gewoon 20.000 ;) En alle mollen hebben wel meer gewoon goed gedaan hoor, ook omdat ze het gewoon leuk vinden om te doen. Zo deed de eerste mol een bungeejump omdat ze dat gewoon graag wou doen. Ik zeg niet dat Viviënne de mol is, want ik vind haar acties ook veels te veel op die van een kandidaat lijken (vooral het overanalyseren in haar biechts, dat zou een mol denk ik niet snel doen), maar in principe kan deze actie best een mollenactie zijn. Niet alleen wekt ze vertrouwen, ze wekt ook op een andere manier de indruk dat ze kandidaat is: haar observatievermogen. Ze heeft alles heel goed bijgehouden en opgeschreven. Als ik kandidaat was zou ik haar nu best wel eens af kunnen schrijven omdat ze gewoon een te fanatieke kandidaat is. En dat is nou net wat zij misschien wel wil...

Lennart

Citaat van: hillo op februari 22, 2009, 21:29:12 PM
Inge: Allereerste opdracht, het filmpjesspel won ze, wat volgens mij iets van 2500 opleverde

"Wist je dat..

..de allereerste opdracht eigenlijk de abseilopdracht had moeten zijn? Omdat er ineens geen toestemming meer gegeven werd voor het abseilen werd de filmpjesopdracht als alternatieve eerste opdracht gedaan. Inge kon niet meer worden ingelicht over de filmpjes en wilde het laatste filmpje fout gokken. Haar gok 'Sander' bleek echter goed te zijn. Gelukkig had ook Renate dit goed en was de opdracht dus sowieso wel geslaagd."
Is that you in the button's box, making all that noise?

hillo

Oh oke, maar dan nog, ze deed wel meer goede dingen :P

poltergeist

#27
De aflevering waar het allemaal om draaide. Wie zijn de finalisten?

Opdracht 1: Strangers on a train
De mol wil de sleutelpositie in de trein. En dat is er maar 1, die met de computer.

=> Dennis +1

Het station komt in zicht. Wat doe je? Het antwoord op een op te lossen vraag schuldig blijven of doen ofdat je te weingi tijd had? Het 2de natuurlijk. Het is beter de oplossing te weten dan hem NIET te weten.
Op verdenking van het weten liggen van het eindstation:

=> Dennis +1

Opdracht 2: The last Crusade
Geen voorkennis maar ik vind dit de beste indiana jones film  ;D

Opdracht 3: Landmeter
Wegens het kiezen van een onnutig getal: nl 88
=> Dennis +1

Verklaring: als je verliest mag je als mol zijnde de vrijstelling kiezen, dan wil je liefst degene die NIET op jou zit in de finale.

Totaal van de aflevering:
Dennis +3

Nu dat is een anticlimax...

TOTAAL
Jon => +12
Dennis => +9
Anniek => +7
Sebastiaan => +7
Vivienne => +6
Rick => +4
Paula => +3
Froukje => +2
Hans => +2
Vera => 0


Onze voorkennisprognose:
De mol is:
JON: 48%
ANNIEK: 28%
VIEF: 24%

robin88

goed uitgezocht. maar deze metode vind ik erig onbetrouwbaar. want Jon zie je bijna niet mollen, en Anniek het meest die maar 28% heeft ???. verder is Jon gwoon een goede speler die (denk ik) ook de finale gaat winnen. en zo dennis ook al zei. als vief de mol is eet ik mijn pet en zonnebril op. dan heeft dennis geluk want ik denk dat vief verliest en anniek de mol is.

ik moet trouwens nog wat opbiegten: dit is pas het eerste seizoen dat ik kijk. vorig seizoen heb ik een beetje gezien en verdacht ik patrick omdat ik maar 2,5 aflevering heb gezien  ;D. maar als deze serie afgelopen is. verheug ik me al op volgend jaar.

Sjors

Hmm.. 88 lijkt me best een handig getal.
Deelbaar door 2,4,8. Dus je kunt er gemakkelijk veel verschillende afstanden mee opmeten.