Nieuws:

Vergeet niet te stemmen op de vraag van de week!

Hoofdmenu

opdracht 2

Gestart door Susa, december 13, 2004, 17:09:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Susa

#15
nou de opdracht is een beetje dom gelopen, het spijt me maar een opdracht van een regel of 8 lezen lijkt me niet moeilijk .... dus jammer maar het wordt fout gerekend, er worden maar 2 zinnen goed gerekend, de gevolgen ervan merk je later.

de goede zinnen:

De Notre Dam: De mooiste kathedraal in Parijs, gebouwd in 1163.
De Eiffeltoren :
die volgens mij een "return" geschenk was van Amerika dat van frankrijk immers het vrijheidsbeeld gezonken kreeg , de Eiffeltoren kreeg z'n naam van z'n ontwerper/kunstenaar/arciteckt? Alfred Eifel .

oke nu volgt de opdracht voor de thuisblijvers

jullie maken een presentatie over de monumenten van de bovengenoemde monumenten, er mag ook meer info worden toegevoegt, is alleen maar beter. alleen dit zo te simpel zijn, daarom is de zin over het monument van de ramptoeristen '' het verboden woord '' de woorden mogen niet gebruikt worden in de presentatie, en dan heb ik het over de zelfstandige/belangrijkste (naam)woorden. hoe lang het moet zijn moeten jullie zelf weten

voorbeeld: De mooiste kathedraal in Parijs, gebouwd in 1163
woorden die niet gebruikt mogen worden: kathedraal, parijs, 1163

mag in het topic geplaatst worden!
deadline donderdag 24:00

li-tje

#16
Notre dame!!

De Notre-Dame is gebouwd op een plaats waar zich eerder een vroegchristelijke basiliek bevond en waarin de Romeinse tijd een tempel stond. Tijdens het bisdom van Maurice de Sully werdt met de bouw begonnen.

Allereerst werd het koor opgetrokken. In de loop der tijd volgden het schip en de zijschepen. De voorgevel werd omstreeks 1200 tijdens het bewind van bisschop Eudes de Sully voltooid.

De bouw van de torens werd in 1245 gestopt. Ze zijn zoals men kan zien, nooit meer afgebouwd. De architecten Jean de Chelles en Pierre de Montreuil bouwden daarna de kapellen in de zijschepen en het koor.

Omstreeks 1250 werd de zijgevel van het noordelijke gedeelte van het transcept voltooid. De bouw van de zijgevel op het zuiden werd echter pas 8 jaar later begonnen. In 1345 was de kerk eindelijk klaar.

In 1793 werd de Notre-Dame bijna gesloopt. Tijdens de Revolutie was de kerk aan de Godin van de Rede toegewijd. In 1802 werd de kerk opnieuw ingewijd. Twee jaar later werd Napoleon er door paus Pis VII gekroond. Tussen 1844-1864 werd de kerk door Viollet-le-Duc gerestaureerd.

De Notre-Dame is 130 meter lang, 48 meter breed en 35 meter hoog. De twee niet-afgebouwde torens hebben een hoogte van 69 meter. Je kan op deze torens staan; je hebt een schitterend uitzicht op de stad. De Notre-Dame is aan de buitenkant schitterend versierd.

Zo hebben de drie ingangen allemaal aparte benamingen gekregen. Ze heten van links naar rechts het mariaportaal, het Portaal van het laatste Oordeel en het Anneportaal. Deze ingangen hebben alle bijpassende decoraties.

De Notre-Dame staat ook bekend om haar schitterende ramen. Deze raamrozetten zijn niet allemaal oorspronkelijk, een aantal is gerestaureerd. In de kerk bevinden zich ook enkele schitterende kunstwerken. Zo zijn er vele schilderijen en beelden uit de 17de eeuw. Ook bevindt zich in de schatkamer de Doornenkroon van Christus en het Croix Palatine.




Maybe komt dr nog meer bij mar dit is t voorlopig;)

Nirvana-mij

Arc de triomfe;  Napoleon Bonaparte heeft deze triomfboog laten bouwen in 1806 als een monument dat zijn triomfantelijkheid uitstraalt.

Sjors

Nirvana hoeft niet meer!

li-tje

#19
Eifeltoren

Het is gebouwd in 1889 voor de wereldtentoonstelling in dat jaar. Hij is 317 meter hoog en weegt meer dan 7,700 ton. Er zijn 3 etages die te bereiken zijn via een lift de eerste twee eventueel per trap maar hier heb je dan wel een redelijke conditie voor nodig de verdiepingen liggen op 57, 115 en 276 meter hoogte en er zijn 704 treden tot de eerste etage. Het is gebouwd door 300 vrijgezelle mannen en bestaat uit 31000 losse in elkaar passende onderdelen.



arianne

sjit.......geen tijd mir...... :'(

Susa

er staat donderdag 24:00 ...

arianne

srry, ik vatte de opdracht ff niej mir  :-\

li-tje


Nirvana-mij

Sorry, beetje late reactie =P