Nieuws:

Beng ook eens een bezoekje in het altijd gezellige Hotforum café

Hoofdmenu

Opdracht 5: Koffers en Raadsels

Gestart door Antonio, juni 06, 2005, 18:16:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Citaat van: Tinuzzz op juni 06, 2005, 20:38:37 PM
Als ik 2 koffers mag openen, is dit mijn volgende!!

Raadsel 1:

1.   Het product van de leeftijden is 36. Je kan de volgende combinaties van leeftijden maken:
1,36, 1 som = 38
1,18, 2 som = 22
1,12, 3 som = 16
1, 9, 4 som = 14
1, 6, 6 som = 13
2, 9, 2 som = 13
2, 6, 3 som = 11
3, 3, 4 som = 10
Nadat de man verteld heeft dat het product van de leeftijden 36 is, heeft de medewerker nog niet genoeg informatie.
Dan krijgt hij te horen dat de som gelijk is aan het aantal winkels voor zijn kantoor. De medewerker zegt dat dat nog niet genoeg informatie is, dus moet de som van de leeftijden wel 13 zijn.


Dan wil ik openen:? KOFFER 8 (voor het groepsgevoel!!)

Fout, lees de vraag.....
Spreken is zilver, winnen is goud

Antonio

Citaat van: alfroj op juni 06, 2005, 21:36:48 PM
1, 4 en 9 zijn de leeftijden van de kinderen, en dan wil ik koffer 7

fout
Spreken is zilver, winnen is goud

wicky the viking

Ik wil wel een gokje wagen ;

de vraag was :
Hoe oud zijn de drie kinderen?

volgens mij hebben ze een leeftijd van :

2 jaar
2 jaar
9 jaar

2x2 = 4 x 9 maakt samen 36 jaar

Gr.
Robert

oh ja wanneer het goed is : graag koffer 1
Rare Jongens ,
Die Romeinen

Antonio

Citaat van: wicky the viking op juni 06, 2005, 22:41:36 PM
Ik wil wel een gokje wagen ;

de vraag was :
Hoe oud zijn de drie kinderen?

volgens mij hebben ze een leeftijd van :

2 jaar
2 jaar
9 jaar




2x2 = 4 x 9 maakt samen 36 jaar

Gr.
Robert

oh ja wanneer het goed is : graag koffer 1

goed koffer 1: een oud-kandidaat terug...je hoort hier later meer over.
Spreken is zilver, winnen is goud

alfroj

Citaat van: wicky the viking op juni 06, 2005, 22:41:36 PM
2x2 = 4 x 9 maakt samen 36 jaar
2?2 = 4?9 ??

maar goed gefeliciteerd ermee :P

maar uhh nu zijn de raadsels opgelost als ik het goed begrijp...
There are only 10 types of people in the world.
Those who understand binary and those who don't.

Juudith

Citaat van: Antonio op juni 06, 2005, 22:47:40 PM

goed koffer 1: een oud-kandidaat terug...je hoort hier later meer over.

Cool ;D


Citaat van: alfroj op juni 07, 2005, 08:08:35 AM
2?2 = 4?9 ??
[wijsneus-modus]
Hij bedoelde denk k
2x2=4
4x9=36 :P
Dan klopt t .. anders zou je het misschien lezen als vergelijking en 2x2 is niet gelijk aan 4x9
[/wijsneus-modus]
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet.

Antonio

4.
Het voetbalelftal van Juinen '85 staat in de finale van een grote tv spelshow. Voor ieder van de elf voetballers is een prijs van 10.000 euro beschikbaar. Om die prijs te winnen moeten de voetballers achter elkaar in een rij gaan staan (zodanig dat de speler die achter in de rij staat iedereen kan zien, de volgende een minder en de voorste niemand). Daarna krijgt iedere speler willekeurig een witte of een zwarte pet op. Het is de spelers van te voren niet duidelijk hoeveel witte of zwarte petten worden uitgedeeld. Als de spelers de petten hebben opgezet vraagt de presentator aan de achterste speler welke kleur pet hij op heeft. Hij mag alleen antwoorden: "zwart" of "wit". Verder moeten de spelers stil zijn en mogen ook geen andere signalen aan elkaar doorgeven. Als de speler de kleur van zijn pet goed heeft geraden krijgt hij 10.000 euro, zo niet dan wint hij helemaal niets. Daarna vraagt de presentator aan de speler die dan achter in de rij staat welke kleur pet hij op heeft, en dat gaat zo door tot de laatste speler.

Voor de finale hebben de spelers van Juinen '85 met hoofdtrainer Hekking een tactiek doorgesproken. Als ze de optimale tactiek uitvoeren hoeveel geld kunnen ze dan als elftal totaal winnen?

5.
Een (doorgetrokken) lijn op een vel papier zal dat vel papier in twee gebieden verdelen.

Stel nu dat ik een willekeurig aantal van dit soort lijnen op een vel papier teken, dan zal het papier in een groot aantal gebiedjes zijn verdeeld. Elk gebiedje geef ik een kleur. Elk tweetal aan elkaar grenzende gebiedjes mogen niet dezelfde kleur hebben. Hoeveel kleuren heb ik minimaal nodig om alle gebiedjes te kleuren?

6.
In onderstaand vierkant dat verdeeld is in 10 x 10 vierkantjes van gelijke grootte, herkennen we in totaal 1 vierkant van 10x10, 4 vierkanten van 9x9, 9 van 8x8 en bijvoorbeeld 81 van 2x2 en 100 van 1x1.

Hoeveel lijnstukjes van lengte 1 moet je minimaal verwijderen om het aantal vierkantjes te reduceren tot 0?


Opmerking: Twee gebieden die slechts in een punt samenkomen worden niet als aangrenzende gebieden beschouwd.



Spreken is zilver, winnen is goud

Toto


Juudith

Ik denk 4... want je hebt zowieso 4 vakken
tenzij een lijn niet pers? het hele papier hoeft te verdelen ;)
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet.

geefjemening_tk

minimaal 50.000, met toeval meer.
de voortste = 1e
de achterste is 11e
de 11e zecht de kleur van de 10e
de 10e weet zijn kleur en zecht die
de 9e zecht de kleur van de 8e
de 8e weet zijn kleur en zecht die
de 7e zecht de kleur van de 6e
de 6e weet zijn kleur en zecht die
de 5e zecht de kleur van de 4e
de 4e weet zijn kleur en zecht die
de 3e zecht de kleur van de 2e
de 2e weet zijn kleur en zecht die
de 1e zecht zomaar een kleur

dus min. 5 goed, als er 2 achter elkaar staan met zelfde kleuren kan het zijn dat je de goede kleur van je zelf noem, als je de kleur voor je zeg, maar min. 50.000 dus

edit: is dus raadsel 4.

Antonio

Spreken is zilver, winnen is goud

Antonio

Citaat van: Juudith op juni 07, 2005, 15:51:40 PM
Ik denk 4... want je hebt zowieso 4 vakken
tenzij een lijn niet pers? het hele papier hoeft te verdelen ;)

fout
Spreken is zilver, winnen is goud

Antonio

Citaat van: geefjemening_tk op juni 07, 2005, 15:57:35 PM
minimaal 50.000, met toeval meer.
de voortste = 1e
de achterste is 11e
de 11e zecht de kleur van de 10e
de 10e weet zijn kleur en zecht die
de 9e zecht de kleur van de 8e
de 8e weet zijn kleur en zecht die
de 7e zecht de kleur van de 6e
de 6e weet zijn kleur en zecht die
de 5e zecht de kleur van de 4e
de 4e weet zijn kleur en zecht die
de 3e zecht de kleur van de 2e
de 2e weet zijn kleur en zecht die
de 1e zecht zomaar een kleur

dus min. 5 goed, als er 2 achter elkaar staan met zelfde kleuren kan het zijn dat je de goede kleur van je zelf noem, als je de kleur voor je zeg, maar min. 50.000 dus

edit: is dus raadsel 4.

fout
Spreken is zilver, winnen is goud

alfroj

#28
4:

De eerste speler die aan de beurt is kijkt hoeveel witte petten hij voor zich ziet, als hij een even aantal witte petten ziet antwoort hij "wit" op de vraag van de presentator, als hij een oneven aantal witte petten ziet antwoort hij "zwart". Hij heeft geen enkele mogelijkheid om er achter te komen welke pet hij op heeft, dus hij heeft een kans van 50% dat hij 10.000 euro wint.

Stel nu dat de eerste speler "wit" heeft gezegd. De tweede speler weet dus dat de eerste speler een even aantal witte petten voor zich ziet. Als de tweede speler ook een even aantal witte petten voor zich ziet moet hij wel een zwarte pet op hebben en dus zegt de tweede speler "zwart". Als de speler een oneven aantal witte petten voor zich ziet draagt hij een witte pet. De tweede speler heeft de vraag altijd goed en wint dus de 10.000 euro.

Iedere volgende speler kan aan de hand van de antwoorden van de vorige spelers op deze manier bepalen of de speler net voor hem aan de beurt was een even of oneven aantal witte petten voor zich zag. Daarmee kan hij aan de hand van wat hij ziet bepalen welke kleur pet hij op heeft en de 10.000 euro winnen.

Met de optimale tactiek van hoofdtrainer Hekking is er is dus 50% kans dat het elftal 100.000 euro wint en een kans van 50% dat het elftal zelfs 110.000 euro wint

koffer 4 aub
There are only 10 types of people in the world.
Those who understand binary and those who don't.

Juudith

Jeetje.. dat klinkt zo logisch dat het haast wel goed moet zijn ;D
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet.