Nieuws:

Beng ook eens een bezoekje in het altijd gezellige Hotforum café

Hoofdmenu

Het molboekje van Hillo (en wie maar wil)

Gestart door hillo, januari 07, 2007, 01:15:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

hillo

Ik ben Hillo, ik zoek naar de mol, ik ben fanatiek dit jaar!

Ok, slecht begin, maar een echt goede schrijver ben ik niet. In ieder geval wil ik hier voor mezelf (en voor wie het maar wil lezen) alles bijhouden van de nieuwste serie wie is de mol. Al het molse en onmolse gedrag en hoe ik dat interpreteer, alle mogelijke (vreemde) hints die ik gevonden heb en alle theorieën over wie het volgende slachtoffer gaat zijn, over wie de mol is, en alle rijtjes en feitjes. Eigenlijk zo'n beetje alles was ik maar nodig heb om een mol te ontmaskeren. Na 2 jaar de foute mol in de finale is het daar namelijk wel weer eens tijd voor! Vul me gerust aan met dingen die jou zijn opgevallen, of gebruik het om jouw molkeuze te maken!

De eerste aflevering verschijnt binnenkort, want ik heb alles al op papier staan (na het 3x kijken van de aflevering :P )

hillo

#1
Algemeen

Leader:

Eva van der Gucht: zit in een vliegtuigje
Dick Jol: vaart op een soort vlotje/kanootje
Inge Ipenburg: in een auto (race) met helm
Liesbeth Kamerling: kijkt om zich heen ---> Aflevering 1, ChinaTownopdracht
Paul Rabbering: trein/metro (telefoonlijn) ---> Aflevering 3, metro (?)
Sander Lantinga: aan de telefoon ---> Aflevering 1, ChinaTownopdracht
Nadja Hüpscher: op een groot dier (olifant/buffel??)
Alex Klaasen: heeft de vrijstelling, doet dansje ---> Aflevering 1, ChinaTownopdracht
Menno Bentveld: abseilen van gebouw ---> Aflevering 2, abseilen
Renate: daalt af in een oerwoud + sarcastisch gebaar

Opvallend: Er zit geen logische volgorde in de leader qua namen, zit hier misschien een hint in?

hillo

#2
Aflevering 1


Opdracht 1, Inleveren

Eva
- wil per se haar eigen zonnebrand hebben omdat ze snel verbrand. Dit blijkt wel te kloppen, want later in de aflevering heeft ze al helemaal rode armen.
- geeft een steek onder water zodra ze horen dat ook alle reisgidsen e.d. ingeleverd moeten worden: "Reisgidsen?? Ja! Dan hadden we die net zo goed daar ik kunnen doen!!" Een mol houdt ervan om te laten merken dat de groep stom is geweest?

Dick
- maakt alle vrouwen verdacht door te zeggen dat ze weinig/niets inleveren
- krijgt een rood molboekje

Inge
- is wel bereid om haar zonnebrand te delen met Eva, en laat duidelijk merken dat ze wel eens snel kan afvallen: "Als ik snel afval moet je het zeggen dat ik het voor je achterlaat he!!" Wilde ze de suggestie wekken dat ze de mol niet is?

Liesbeth
- doet zichtbaar niet veel in de opdracht


Paul
- lacht op een iet wat vreemde manier zodra hij hoort dat er 1800 euro verdiend is
- wil graag dat er scheerschuim achterblijft

Sander
- maakt Renate verdacht door te zeggen dat ze helemaal niks inlevert


Nadja
- heeft 6 paar schoenen nodig in Thailand  :-\ (of grapt hierover)
- krijgt een blauw molboekje

Alex
- zegt dat hij wel scheerschuim heeft voor de heren

Menno
- doet zichtbaar niet veel in de opdracht

Renate
- Renate levert helemaal niets in volgens de site, zegt dat ze geen schoenen heeft om in te leveren
- Blijkt volgens Sander (interview) een tijdschrift + iets van make-up in te hebben geleverd

Gedachtes opdracht 1:
Levert de mol wel of niet veel spullen in? Lastig te zeggen. Er kan nog niet zo gek veel verdiend worden, dus de mol zal wel wát inleveren. Renate levert niks in en valt meteen te veel op voor een mol.

Opdracht 2, filmpjes + voorstellen

De groep moet met z'n allen een cijfer tussen de 1 en de 11 kiezen. Dit getal staat voor het filmpje waar ze beginnen, máár waarschijnlijk ook voor het aantal rondes dat ze door moeten komen!

Nadja
- zegt assertief, sociaal-associaal en een denker-impulsief te zijn
- zegt zichtbaar geen getal (er is wel een vrouwenstem die 'iets laags' roept)
- valt meteen af bij het eerste filmpje (denkt dat het op ... slaat (niet te zien, waarschijnlijk renate??))

Alex
- zegt ambivalent, eerlijk en betrouwbaar te zijn
- zegt zichtbaar geen getal
- valt meteen af bij het eerste filmpje (denkt dat het op Renate slaat)

Liesbeth
- zegt lief te zijn, maar niet binnen wie is de mol
- zou een goede mol zijn omdat ze vergeet dat ze het is, maar acteren is ook een vak.. (wat bedoelt ze precies, acteert ze nu??)
- zegt eerst meteen het getal 3, lijkt daarna 6 te roepen (stem) maar meteen daarna weer 3
- valt meteen af bij het eerste filmpje (denkt dat het op Renate slaat)


Sander
- zegt uitgekookt en doortrapt te zijn
- stelt voor een gemiddeld getal te kiezen
- valt meteen af bij het eerste filmpje (denkt dat het op Nadja slaat)
- creëerde zonder succes verwarring over zijn muzieksmaak: the beatles


Renate
- zegt fanatiek en een slechte verliezer te zijn
- zegt zichtbaar geen getal (er is wel een vrouwenstem die 'iets laags' roept)
- creëerde verwarring over de gehaktballen
- heeft elk filmpje goed, wint 6 jokers en 2500 voor de pot

Dick
- zegt hard, maar rechtvaardig en een leidinggever te zijn
- wil eerst 3, daarna 6
- valt meteen af bij het eerste filmpje (denkt dat het op Inge slaat)

Menno
- zegt dat hij kan liegen en dat hij een goede mol zou zijn
- zegt zichtbaar geen getal, maar een man die vrij snel al 6 roept zou heel goed menno kunnen zijn
- valt af bij het filmpje over Eva (denkt vreemt genoeg dat het op Liesbeth slaat)
- heeft 2 jokers

Eva
- zegt koppig te zijn, maar wel iemand die de sfeer goed houdt. Ook een goede saboteur.
- stemt in met het voorstel om 6 te kiezen
- valt meteen af bij het eerste filmpje (denkt dat het op Renate slaat)

Inge
- zegt openhartig te zijn, maar ook mysterieus
- wil graag het getal 3 kiezen
- komt tot het einde, wint 6 jokers en 2500 voor de pot

Paul
- valt buiten de tijd met vertellen over zichzelf een mol wil weinig over zichzelf kwijt??
- zegt enthousiast, recansitrant (opstandig) en geen groepsdier te zijn
- roept erg snel het getal 8, maar daarna 3
- valt meteen af bij het eerste filmpje (denkt dat het op Renate slaat)

De filmpjes:
6: Menno (gehaktballen)
7: Inge (café Noll, cabriolet)
8: Eva (bed, molseries)
9: Nadja (popje, Ramses Shaffy)
10: Renate (kookboeken, champagne)
1: Sander (beatles, grote kast)
2,3,4,5: onbekende volgorde --> Liesbeth (Lottie die iets vertelt), Paul (vriendin die vertelt over molweekend), Alex (huis met jongensbeeld in de tuin), Dick (vrouw die over hond vertelt)

Gedachtes opdracht 2:
De mol wil een zo hoog mogelijk getal. Paul roept meteen 8, maar verandert later in 3. De mol kan waarschijnlijk het best gevonden worden op het moment dat er besloten wordt om 6 te kiezen. Sander, Dick en Liesbeth (?) lijken hier een grote rol in te spelen, Eva stemt toe. Nadja lacht wat toe, maar blijft opvallend stil. Verder lijkt het mij het meest logische als de mol bij het eerste filmpje al afvalt. Renate gaf hier een goede aanleiding voor -> de gehaktballen. Nadja (?), Alex, Liesbeth, Eva en Paul passen in dit profiel.
Conclusie: Renate, Inge en Menno zijn niet de mol. Dick is erg verdacht wat betreft de keuze van het getal. Eva is een toestemmer (goede moltactiek) en Nadja opvallend stil (ook verdacht)

Opdracht 3, Chinatown-opdracht

Alex is verdwenen. Hij heeft vrijwillig de groep verlaten om kans te maken op een vrijstelling. De groep moet hem vinden door het maken van een aantal keuzes.

Eva
- is degene die Alex mist en maakt hem verdacht, zaait onrust binnen de groep.
- lost de sudoku snel en goed op.
- creëert verwarring over de dieselmotor. Wordt gevraagd te helpen onthouden dat diesel naar rechts is en benzine naar links, maar is dit even later alweer vergeten. Maakt Sander erg verdacht hier door te zeggen dat hij het eerst anders zei.
- is als molfan opvallend stil bij de radio waar Roderick te horen is (herkent hem dus niet meteen of speelt dit??)
- denkt terecht dat Alex niet weet over Siam
- wil (als 2e) 1x slaan op de bel (vrijstelling voor Alex)
- slaat op de bel -> opnieuw een steek, de mol zorgt uiteindelijk dat het geld niet wordt verdiend

Dick
- scheidsrechter Dick weet niet goed te meten. (zegt 2x een ander getal van hoeveel meter er in een pas gaan)
- beslist uiteindelijk dat ze 210 meter moeten volgen (iedereen is het er mee eens)
- moet achterblijven bij het eerste bord en is hier niet blij mee
- niet aanwezig bij het slaan

Inge
- helpt een klein beetje met oplossen van de sudoku
- wil (als 5e) 1x slaan (met de meerderheid mee)
- zegt dat het verhaal niet klopt, maar wil toch 1x slaan én zegt als blijkt dat alex de vrijstelling heeft dat ze het wel dacht!

Liesbeth
- zegt de sudoku te kunnen, maar doet niet veel
- meet niet de afstand tot de motor
- zegt als 1e dat Alex Siam wel weet
- neemt de telefoon uit het pakketje op
- verstaat Alex niet goed (herstelt snel)
- weet Route 66 goed te noemen
- wil (als 1e) 1x slaan


Paul
- weet niet hoe een sudoku werkt
- heeft als 2e de telefoon bij de motor en gaat kijken wat voor soort het is (met Menno en Dick)
- weet dat het diesel is
- wil als enige 2x slaan (maar weet al dat de meerderheid bij 1x ligt)

Sander
- heeft als 3e de telefoon bij de motor en geeft goede instructies aan Eva
- meet niet de afstand tot de motor
- wil loten wie als 1e achter moet blijven
- wil (als 6e) 1x slaan


Nadja
- zegt vóórdat Alex een vrijstelling heeft (voor opdracht 3 nog) dat de executie tussen 6 mensen gaat -> alex niet eruit, inge + renate (6 jokers) niet en een mol niet. Dit kan erin gemonteerd zijn, maar het lijkt of het tijdens de biecht op dag 1 (voor de opdracht) opgenomen is -> wist Nadja dat Alex een vrijstelling kon winnen?
- heeft een mole-boek bij de sudoku liggen (persoonlijke spullen -> mol?)
- meet geen afstand tot de motor
- Inge zegt dat Nadja twijfelt of 230 meter dan wel goed is (nadat 210 fout bleek), 230 is wel goed. (creërt twijfel)
- beaamt dat Roderick op de radio te horen is (Renate was echter al overtuigd hiervan)
- wil (als 3e) 1x slaan

Alex
- krijgt een kans op een vrijstelling
- is bij de Siamkwestie duidelijk in beeld gebracht naast een duivelsbeeld (misschien Janus? -> 2 gezichten -> mol)
- liegt perfect tegen de groep, ondanks dat hij zegt dat hij ze niet zou bedriegen

Menno
- meet 188 meter en haalt vervolgens een meetlint met japanse meters
- is voor loten wie achter moet blijven
- offert zich op bij de Siamkwestie en moet achter blijven
- niet aanwezig bij het slaan

Renate
- neemt als 1e de telefoon bij de motor op
- gaat met Eva mee als die een fout maakt (bij de motor -> richting)
- is voor loten wie achter moet blijven
- weet meteen al dat het Roderick is, nog voordat die keuze genoemd wordt
- wil (als 4e) 1x slaan

Gedachtes opdracht 3:
Liesbeth neemt tot 2x toe als 1e een foute beslissing -> verdacht, maar geen mol. Een mol wil niet loten, maar invloed hebben op het spel -> Renate, Menno en Sander zijn de mol niet. Alex wordt meteen tegen de groep gezet, geen goede positie voor een mol. Eva en Dick doen erg verdacht -> mogelijk mol, maar misschien een beetje te opvallend. Inge, Nadja en Paul meest verdacht deze opdracht.

Test en Executie

Eva -> noemt niemand, iedereen verdacht
Inge -> noemt Renate (zet 4/6 jokers in)
Nadja -> zegt helemaal niets, lijkt ja te klikken op de meetlintvraag (slaat op Dick)
Dick -> zit op Menno en Renate en als 3e op Inge of Nadja
Renate -> klikt op nee bij een vraag waar het antwoord ja op haarzelf slaat (vult een mol alles op zichzelf in? dan is Renate de mol niet) en verdenkt Sander (zet 4/6 jokers in)
Sander -> geen naam, heeft de wegstreeptheorie
Liesbeth -> noemt Menno

Menno -> noemt Paul vanwege zijn onopvallendheid (zet 2/2 jokers in)
Paul -> noemt Menno en Nadja

Bij de executie: Inge, Renate, Eva, Nadja, Dick, Sander
Renate zegt alles op Sander te hebben gezet, waarop Sander lijkt te willen zeggen dat hij alles op haar heeft gezet (?) "Ja, ik.. nee laat maar" -> Renate is de mol niet

Mijn lijstje

1. Nadja
2. Eva
3. Paul
4. Dick
5. Liesbeth
6. Renate
7. Inge
8. Alex
9. Menno
10. Sander

Luc


hillo

Net pas weer teruggevonden. Ik zal het een dezer dagen wel ff bijwerken :P alleen dan iets simpeler

Luc

Citaat van: hillo op januari 07, 2007, 01:15:39 AM
Ik ben Hillo, ik zoek naar de mol, ik ben fanatiek aan het begin van dit jaar!
:P

hillo

Nee, ik ben nog steeds fanatiek :P ik heb wel veel opgeschreven en kijk elke aflevering zeker 3 x :P